mandag den 29. august 2011

Squashdeller med fetaost.

Jeg havde fået nogle squash af min venindes far, og havde lige en tilbage, og kom i tanke om disse squashdeller. Det er en gammel opskrift fra hjemmet, ( kan se den er fra 94☺) min mormor og morfar købte det hver mandag, og jeg hyggede mig altid med at klippe udvalgte opskrifter ud.

Jeg har brugt...
Hakket kalv og flæsk ( der var vist kun 400 g i pakken), 1/2 squash revet på den grove side af rivejernet, fetaost skåret i meget fine tern ( eller man kan mose dem med en gaffel) ca.4 spsk.rasp, 1 æg, friskkværnet salt og peber, og til sidst en passende mængde vand, så den får den rette konsistens.

Jeg stegte dellerne på den gode gammeldags maner med margarine, ifølge opskriften kan man skære resten af squashen i stave og stege dem let, og servere til sammen med rå stegte kartofler.

Det gjorde jeg selvfølgelig ikke, men lavede en coleslaw af ca. 1/4 spiskål skåret i meget fine strimler ( og her er det så jeg endnu engang blev mindet om, at det er på tide at komme ind og få slebet mine knive ☺) og to store gulerødder revet på den grove side af rivejernet.
Jeg vender det i en marinade af : 1/2 Mayonaise og 1/2 cremefraiche, lidt balsamico, honning og frisk kværnet salt og peber.

... og lader det trække til dellerne er færdige. Man kan godt lave det i god tid og lade det trække nogle timer, det vil den kun blive bedre af.



...Og så lige til sidst kunne jeg godt lige tænke mig at dele et godt lille køkken-fif .
Når jeg skal skære og hakke noget, bruger jeg altid et lille stykke "skridsikkert"  som jeg ligger under skærebrættet,så  det ligger stille, så er der ligesom mere styr på det hele når man skal snitte og hakke. Man kan også bruge en fugtig (ren) karklud.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar