fredag den 9. december 2011

Rosinbrød

Man går vel nok hurtig sukkerkold når man har projektopgave, så det er en god anledning til  at få afprøvet lidt forskellige bagværker, for det er nemt afsat i gruppen.
I dag havde jeg rosinbrød med, og jeg må ha været lidt træt da jeg lavede det, for jeg havde både glemt olie og salt, men på trods af det var der positiv respons fra gruppen. ☺  

Opskriften har jeg fra min kollega Adisa.

4 dl. lunket vand
12 g gær
1 spsk. sukker
ca. 625 g hvedemel ( jeg prøvede at komme halvt grovhvedemel i)
1 spsk. olie
1 spsk. salt
125 g rosiner
2 tsk. kardemomme
2 tsk. kanel
Gæren smuldres i vandet sammen med sukker, og derefter kommes melet i, hold lidt af melet tilbage til senere. Herefter kommes de øvrige ingredienser i og der røres grundigt. Tilsæt resten af melet, og evt. lidt mere, så dejen får en konsistens der er mulig at ælte, det skal æltes grundigt op til ca.5 min.
Man kan komme dejen i smurt 3liters form (men jeg valgte at forme det på et stk. bagepapir) , og hæves i ca. 1 time et lunt sted med et fugtigt klæde over, og herefter bages i en forvarmet ovn i 30 min ved 180 grader.


Hertil fik vi hjemmelavet hindbærmarmelade.. en pose frosne hinbær, kogt med ca. 200g sukker, lidt citronsaft og en stang vanilje som jeg skrabede kærnerne ud af, men kogte stangen med ,og tog den op igen inden det kom på glas. Det hele koges uden låg ca 10min, så fjerner man skummet fra overfladen, og 1-2 tsk. ( alt efter hvor tynd/tyk man vil have det, mit skulle være lidt tyndt , da jeg skal bruge det til topping senere på ugen ☺) melatin blandes med 1 skefuld sukker, så det ikke klumper, og kommes i under omrøring. Derefter kommes det på atamon skyllede glas.  


Ingen kommentarer:

Send en kommentar